Wednesday, March 10, 2010

aLqisah.... Imam Abu Hanifah dengan buktinya....



Pada suatu hari, Imam Abu Hanifah disoal oleh orang kafir berkaitan bukti kewujudan tuhan. Beliau lantas menjawab soalan itu pada sebelah petang di sebuah pulau.
Pada petang itu, orang kafir itu berada di pulau itu pada masa yang dijanjikan. Namun, Imam Abu Hanifah masih belum sampai lagi.

Apabila Imam Abu Hanifah tiba di hadapan orang kafir itu, dia terus menuduh beliau dengan menyatakan keburukan orang islam yang mengaku agama yang mulia tetapi penganutnya tidak tahu menepati masa.
Imam Abu Hanifah menerangkan sebab beliau terlewat. Beliau tidak menemui sebarang perahu atau sampan yang membolehkannya menyeberangi sungai tadi. Sedang berfikir cara menyelesaikan masalah itu, beliau terlihat sebatang pokok tumbang secara tiba-tiba.

Batang pokok itu tiba-tiba membelah menjadi kepingan dan kemudian tersusun sendiri menghasilkan sebuah perahu. Imam Abu Hanifah pun menggunakan perahu tersebut untuk menyeberangi sungai.
Orang kafir dan sekalian yang mendengar perbualan mereka lantas ketawa berdekah-dekah mengejek cerita Imam Abu Hanifah. Mana mungkin perahu dapat terjadi sendiri, katanya.

“Engkau tidak percaya ceritaku?” soal Imam Abu Hanifah. 

“bagaimana pula aku mampu mempercayai ceritamu yang Tuhan itu tiada dan alam semesta ini terjadi sendiri, sedangkan kewujudan perahu dengan sendirinya pun engkau tidak percaya? Mana yang lebih mudah, mencipta perahu ataupun bumi, langit dan alam segala isinya?”

Orang kafir itu terdiam mengetahui dia terperangkap dengan tingkah lakunya sendiri.


Renung-renungkan dan selamat beramal…

No comments: